یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

شهر باستانی پالمیرا در استان حمص سوریه هفته گذشته پس از نزدیک به یک‌سال که نیروهای داعش آن‌را به کنترل خود درآوردند و آمفی تئاتر آن‌را تبدیل به کشتارگاه کردند آزاد شد.

پالمیرا

ارتش سوريه توانست اين شهر باستاني را كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است از نيروهاي داعش پس بگيرد. داعش از زمان تصرف شهر باستاني پالميرا بسياري از آثار برجاي مانده در اين محوطه باستاني را تخريب كرد.

كاميار عبدي باستان‌شناس ايراني در وصف اهميت پالميرا براي همشهري نوشت كه قدمت تدمر به دوره نوسنگي بازمي‌گردد، اما اوج شكوفايي آن از حدود 200قبل از ميلاد تا 270 ميلادي است. اين شهر مركز بازرگاني مهمي در يك واحه در صحراي سوريه بين 2قدرت بزرگ شرق و غرب، يعني شاهنشاهي‌هاي اشكاني و ساساني در شرق و امپراتوري روم در غرب بود. اشكانيان تدمر را در زمان حكومت وسيع خود كه تا صحراي شامات گسترده شد آباد كردند. ولي به‌دليل حمله‌هاي رومي‌ها، اين شهر از خاك ايران جدا و در اختيار روم قرار گرفت. مردم تدمر در زمان اشكانيان و ساسانيان قدرت تجاري و نظامي عظيمي يافتند. آنها پيوسته در ياري رومي‌ها در جنگ با ايران بودند. در عصر اشكاني صلح ايران و روم اغلب برقرار بود و پالميري‌ها ضمن اينكه ‌به امپراتوري روم مي‌پيوستند، دوستي خود با ايران را نيز داشتند. ساساني‌ها اما روشي برخلاف اشكاني‌ها پيش گرفتند.

از نخستين اقدامات اردشير ساساني اين بود كه دولت كرخ را تسخير كرد. رومي‌ها نيز توجه خاصي به تدمر داشتند. چون تدمر هم‌مرز با ايران و حدفاصل ميان روم و ايران اشكاني و ساساني بود. آنتوان رومي نيز به بهانه تلاش تدمر ‌براي استفاده از 2قدرت روم و پارت در سال ۴۱ ميلادي به تدمر حمله كرد. نتيجه اين جنگ برهم خوردن ميانه روم و ايران بود. ايراني‌ها خود را مدافع تدمر مي‌دانستند اما تدمري‌ها به روم تمايل داشتند. رومي‌ها براي حمله به ايران از تدمر استفاده كردند. اهميت تدمر براي رومي‌ها به‌خصوص از قرن دوم ميلادي كه جنگ‌هاي ايران و روم افزايش يافت بيشتر شد. تا آن تاريخ رومي‌ها از ترس تيراندازان پارتي به دشت‌هاي بين‌النهرين قدم نمي‌گذاشتند. ولي كوشيدند به مركز ايران به‌خصوص تيسفون دست يابند. تراژان در سال ۱۱۶ م و آويدئوس در سال ۱۶۴ م و سپتسم سور در سال ۱۸۹م به تيسفون حمله كردند. در تمام اين مراحل تدمر يكي از مراكز مهم سپاه و آذوقه روم بود و ياري تدمري‌ها تأثير مستقيم در پيروزي رومي‌ها داشت. بازرگانان پالميري از خليج‌فارس با جنوب و جنوب شرق آسيا ارتباط داشتند و بندرگاه مهم آنان در جزيره خارك قرار داشت. آرامگاه‌ها و نيايشگاهي از آنان نيز در اين جزيره باقي است.

کد خبر 329254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha